Wetenschapsdag (Open Dag) Amsterdam Science Park

CWI doet mee aan de Amsterdam Science Park Wetenschapsdag tijdens het Weekend van de Wetenschap. Op zaterdag 5 oktober 2024 is het gebouw geopend van 12.00 - 17.00 voor alle belangstellenden.

Wanneer
5 oktober 2024 van 12:00 tot 5 oktober 2024 17:00 CEST (GMT+0200)
Waar
CWI, Science Park 123
Toevoegen
Wetenschapsdag 2024

CWI doet mee aan de Amsterdam Science Park Open Dag tijdens het Weekend van de Wetenschap. Dit jaar onder een nieuwe naam: Wetenschapsdag.

Het overkoepelende thema van het Weekend van de Wetenschap is: "Hoe werkt de wereld?" Waarbij CWI antwoord kan geven op sub thema's als: "Hoe werkt bliksem", “Hoe werkt het web?”, "Hoe werkt een game?"

Op zaterdag 5 oktober 2024 is het gebouw geopend van 12.00 - 17.00 voor alle belangstellenden.

Trailer Wetenschapsdag Amsterdam Science Park 2024

Voor meer informatie, zie ook de website Wetenschapsdag Amsterdam Science Park
en de website van Weekend van de Wetenschap.

12:00- 17:00 - Demonstraties en Activiteiten

Demonstratie / Activiteit
Doelgroep: kinderen vanaf 10 jaar en volwassenen

CWI opent het Social XR-lab voor de Wetenschapsdag en demonstreert XR-gebaseerde communicatie (holoportatie) als een manier om beter te communiceren en samen te werken met anderen. De demonstratie teleporteert gebruikers naar een virtuele wereld, in dit geval het museum van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Een paar vrienden kunnen op afstand het museum bezoeken en samen genieten van de collectie, terwijl ze op een natuurlijke manier met elkaar praten. Deze nieuwe VR-ervaring van het museum maakt natuurlijke interactie met anderen mogelijk, terwijl men op vernieuwende manieren met museumstukken omgaat.

Bekijk de video hier

Voor meer informatie over de VR ervaring kun je deze website bezoeken Bezoek aan het Sound and Vision Museum en Tentoonstelling “Fashion Beneath the Skin"

Demonstratie
Doelgroep: kinderen vanaf 6 jaar
en volwassenen

Zou jij van tevoren willen weten wat er in een surprise ei zit, zodat je niet weer hetzelfde poppetje krijgt? Wij kunnen met röntgenstraling in het ei kijken zonder het open te maken! Bezoek ons Flex Ray lab, waar we een surprise ei voor je scannen.

Ook laten we zien hoe je met röntgen een gesloten boek kunt lezen, hoe je de leeftijd van een houten kunstwerk kunt achterhalen, en of je appel rot is van binnen.

Demonstratie
Doelgroep: kinderen en volwassenen

We maken vonken, een soort mini-bliksem. We leggen uit hoe ze ontstaan, waarvoor ze gebruikt worden en waarom we ze bestuderen bij CWI.

Activiteiten van Stichting Vierkant voor Wiskunde:

Hoe werkt het maken van veelvlakken met kaarten?
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen
Bouwactiviteit

Hoe vind ik mijn weg door het doolhof?
Doelgroep: kinderen vanaf 6 jaar

Veelvlakken bouwen van polydron
Doelgroep: kinderen vanaf 4 jaar
Bouwactiviteit

Geheimschrift en puzzels (vouw- en schildpadpuzzel), Möbiusband knippen, Who's afraid of yellow, blue and red?
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar
Knipactiviteit

Wiskundig vouwen: hexaflexagons, The Great Tantalizer
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen

Calcudoku
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen
Rekenpuzzels

Activiteit
Doelgroep: kinderen en volwassenen

Interactieve tentoonstelling en installatie die theorieën en concepten tot leven brengen. Elke installatie is een stap in een samenhangende reis door de quantum wereld, waar spel en educatie samenkomen om een unieke en verrijkende ervaring te bieden. Ben je klaar om jezelf onder te dompelen in de quantum revolutie?

Laat je creativiteit de vrije loop in de Quantum Jungle, een kunstinstallatie die Quantum Physics-concepten zoals superpositie en golfdeeltjesdualiteit tot leven brengt met een muur van aanraakgevoelige veren en een zee van leds. Creëer een kwantumdeeltje, start een betoverende visuele simulatie, en onthul de locatie van het deeltje in een spannend spel van voorspelling en ontdekking. Raak het aan en probeer het zelf!

Demonstratie
Doelgroep: kinderen vanaf 10 jaar en volwassenen

Ontdek hoe je geheime berichten kunt versturen met de kracht van quantum bits.

Demonstratie/activiteit
Doelgroep: kinderen vanaf 13 jaar en volwassenen

Toekomstige quantumcomputers lossen sommige problemen razendsnel op. Wat is een qubit en hoe werkt superpositie? Ontdek het met een levensgroot model van een qubit en zie hoe het verschilt van een gewone bit in computers. Kom langs en leer alles over deze fascinerende technologie!

Workshop
Doelgroep: kinderen vanaf 12 jaar en volwassenen

Het ontwerpen van leuke spellen is moeilijk en tijdrovend.
Om dit eenvoudiger te maken hebben we de Vie app ontwikkeld.
Vie is een visuele programmeertaal waarmee je snel 2D spelletjes kunt ontwerpen.
Je krijg een korte introductie en de kans om zelf spelregels te verzinnen en uit te proberen.

Activiteit
Doelgroep: kinderen vanaf 10 en volwassenen

We kiezen een willekeurig lid van het publiek om een pincode in te stellen voor zijn (hypothetische) bankkaart. Vervolgens raden we de pincode die ze hebben ingesteld door alle mogelijke cijfers voor het eerste cijfer te proberen en het stroomverbruik van de chip te observeren.

Een van de waargenomen stroomsporen zal verschillen van de anderen, en die komt overeen met de juiste gok van het eerste cijfer. Vervolgens herhalen we het proces en raden we de resterende cijfers totdat we de hele pincode succesvol hebben hersteld.

Activiteit
Doelgroep: kinderen

Moderne computerchips hebben miljarden kleine schakelaars die verbonden zijn met hele dunne draadjes. Een belangrijke uitdaging is om deze schakelaars op een chip te verbinden met zo weinig mogelijk draad. Om deze chips goed te kunnen maken, mogen de draadjes alleen horizontaal of verticaal op een vast patroon worden gelegd. Als je te veel draad gebruikt, heeft de chip meer stroom nodig. Niet goed is voor het milieu, én de chip wordt dan ook warmer. In dit spel mag jij proberen om pinnetjes op een rooster met zo weinig mogelijk draad te verbinden. Kun jij de oplossing vinden met de minste draad?

Het handelsreizigersprobleem

Activiteit
Doelgroep: kinderen

Je gaat op reis langs alle universiteitssteden van Nederland en wil natuurlijk je route zo efficiënt mogelijk inplannen. Je taak is dus het vinden van een kortste rondreis langs al deze steden. Als het je lukt mag je een leuk cadeau kiezen.

Huis met een kruis competitie

Activiteit
Doelgroep: kinderen

Iedereen kent het tekenspel “huis met een kruis”: Je moet met één pennenstreek een huis met een kruis erin tekenen waarbij geen lijn tweemaal getrokken mag worden. Kun je dit oplossen? Hoeveel verschillende manieren kun je bedenken om dit te doen? Haal het record en win een prijs!

Vind de kortste route door het doolhof

Activiteit
Doelgroep: kinderen

Lukt het jou om zo snel mogelijk de kortste route te vinden door het doolhof ?

Activiteit
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen

Retro games zijn oude videogames die vroeger populair waren. Denk aan spellen zoals Pac-Man of Galaga. Deze spellen zijn nog steeds leuk om te spelen, ook al zijn ze veel simpeler dan de games van nu. De eerste algoritmes (‘programmeerrecepten’) in retro games zorgden ervoor dat het beperkte geheugen en de kleine opslagcapaciteit van die tijd zo goed mogelijk werden benut. Deze technieken vormden de basis voor moderne games. In onze demo kun je zelf een paar van deze klassiekers spelen!

Lezingen (kamer L016)

Sander Bohte

Moderne Artificial Intelligence (AI) is sterk geïnspireerd op het functioneren van het brein. Maar hoe werkt het brein eigenlijk? Of, preciezer, hoe is ons brein in staat om intelligent gedrag te genereren? En wat bedoelen we eigenlijk met ‘intelligent gedrag’? In zijn lezing gaat Sander in op de vraag hoe de honderden miljarden cellen in ons brein in staat zijn om intelligent gedrag te leren en uit te voeren. Hij legt de overeenkomsten met een computer uit, maar gaat ook in op de verschillen en hoe deze verschillen nieuwe inzichten bieden voor slimmere AI en energiezuinigere computers.

Steven Pemberton

De huidige AI-systemen zijn niet intelligent. Toch denken we dat ze wel slim zijn, en dan zijn we verbaasd als ze de verkeerde antwoorden geven. Hoe komt dat en wat gebeurt er als we echt intelligente systemen krijgen?

Deze lezing geeft een inleiding tot kunstmatige intelligentie zoals we die nu kennen, onderzoekt hoe we ermee omgaan en schetst de gevolgen van de opkomst van echte AI.

Let op: Deze lezing is in het Engels

Rob van der Mei

Wachten is een bron van ergernis voor veel mensen. Of het nou gaat om wachten op een ambulance in acute noodgevallen, wachten op een operatie in het ziekenhuis, wachten op toelating tot een verpleeghuis in de ouderenzorg, wachten in de file, wachten bij de douane op het vliegveld of wachten voor een toeristische attractie, in alle gevallen is wachten ongewenst en een bron van irritatie.

Aan de hand van een aantal concrete praktijkvoorbeelden zal ik uitleggen hoe je met kennis van de "Wiskunde van de Ergernis" slimme algoritmes kunt inzetten om wachttijden te verminderen.

Renzo Scholman

Ontdek hoe kunstmatige intelligentie helpt bij het maken van optimale bestralingsplannen voor prostaat- en baarmoederhalskanker. In deze lezing leert u hoe de BRIGHT-methode, geïnspireerd door evolutionaire processen, wiskunde en informatica, zorgt voor de beste bestralingsplannen. Een fascinerende kijk op de toekomst van radiotherapie!

Christian Schaffner @Matrix One

Een quantumcomputer werkt heel anders dan een gewone computer. In plaats van gewone bits die aan (1) of uit (0) zijn, gebruikt een quantumcomputer qubits in superpositie die tegelijkertijd meerdere toestanden kunnen aannemen. Hierdoor kan een quantumcomputer bepaalde ingewikkelde problemen in minder stappen oplossen, zoals het breken van versleutelingen en het modelleren van moleculaire structuren.

Let op: Deze lezing is niet op CWI maar in Matrix One (Science Park 301)

Bereikbaarheid

Openbaar vervoer
Let op: wegens werkzaamheden tussen Amsterdam Centraal - Hilversum en Amsterdam Centraal - Almere Centrum, adviseren wij je om NS of 9292 te raadplegen voor actuele reisinformatie. Tussen Amsterdam Muiderpoort en Weesp worden bussen ingezet.

Parkeergelegenheid
Er zijn 2 parkeerterreinen. De slagbomen blijven open tussen 11.45-17.30 uur. Bezoekers die via Poort 1 (AMOLF 104, ARCNL 106) komen worden verwezen naar parkeerplaats bij Amolf. Bezoekers die via poort 3 (SURF Science Park 140) komen in eerste instantie naar Surf / nieuwe parkeerplaats bij DLR.

* In het kader van duurzaamheid willen wij je vragen om je eigen beker mee te nemen