Wetenschapsdag (Open Dag) Amsterdam Science Park

CWI doet mee aan de Amsterdam Science Park Wetenschapsdag tijdens het Weekend van de Wetenschap. Op zaterdag 5 oktober 2024 is het gebouw geopend van 12.00 - 17.00 voor alle belangstellenden.

Wanneer
5 oktober 2024 van 12:00 tot 5 oktober 2024 17:00 CEST (GMT+0200)
Waar
CWI, Science Park 123
Toevoegen

CWI doet mee aan de Amsterdam Science Park Open Dag tijdens het Weekend van de Wetenschap. Dit jaar onder een nieuwe naam: Wetenschapsdag.

Het overkoepelende thema van het Weekend van de Wetenschap is: "Hoe werkt de wereld?" Waarbij CWI antwoord kan geven op sub thema's als: "Hoe werkt bliksem", “Hoe werkt het web?”, "Hoe werkt een game?"

Op zaterdag 5 oktober 2024 is het gebouw geopend van 12.00 - 17.00 voor alle belangstellenden.

Voor meer informatie, zie ook de website Wetenschapsdag Amsterdam Science Park
en de website van Weekend van de Wetenschap.

Wetenschapsdag trailer 2024

12:00- 17:00 - Demonstraties en Activiteiten

Demonstratie / Activiteit
Doelgroep: kinderen vanaf 10 jaar en volwassenen

CWI opent het Social XR-lab voor de Wetenschapsdag en demonstreert XR-gebaseerde communicatie (holoportatie) als een manier om beter te communiceren en samen te werken met anderen. De demonstratie teleporteert gebruikers naar een virtuele wereld, in dit geval het museum van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Een paar vrienden kunnen op afstand het museum bezoeken en samen genieten van de collectie, terwijl ze op een natuurlijke manier met elkaar praten. Deze nieuwe VR-ervaring van het museum maakt natuurlijke interactie met anderen mogelijk, terwijl men op vernieuwende manieren met museumstukken omgaat.

Demonstratie
Doelgroep: kinderen en volwassenen

Zou jij van tevoren willen weten wat er in een surprise ei zit, zodat je niet weer hetzelfde poppetje krijgt? Wij kunnen met röntgenstraling in het ei kijken zonder het open te maken! Bezoek ons Flex Ray lab, waar we een surprise ei voor je scannen.

Ook laten we zien hoe je met röntgen een gesloten boek kunt lezen, hoe je de leeftijd van een houten kunstwerk kunt achterhalen, en of je appel rot is van binnen.

Demonstratie
Doelgroep: kinderen en volwassenen

Omschrijving: We maken vonken, een soort mini-bliksempjes. We leggen uit hoe
ze ontstaan, waarvoor ze gebruikt worden en waarom we ze bestuderen.

Workshop
Doelgroep: een opdracht vanaf 8 jaar en een andere opdracht voor volwassenen

Computers programmeren doe je met een programmeertaal. Er zijn honderden programmeertalen in omloop, van groot tot klein, van eenvoudig tot heel ingewikkeld.

In deze sessie maak je kennis met YOP: een mini-taaltje om plaatjes mee te tekenen. Door eenvoudige instructies te geven, laat je een virtuele stift over het scherm bewegen, en voilà, je hebt een tekening. Maar wist je dat programmeertalen ook computerprogramma’s zijn? Dat betekent dat je ze zelf kan programmeren! Je kunt bijvoorbeeld bestaande sleutelwoorden vertalen in het Nederlands of Arabisch. Of je eigen instructies bedenken voor nieuwe geometrische vormen. Zo kun je dus de taal aanpassen aan je eigen wensen. Kom ook en word een echte taalingenieur!

Activiteiten van Stichting Vierkant voor Wiskunde:

Hoe werkt het maken van veelvakken met kaarten?
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen
Bouwactiviteit

Hoe vind ik mijn weg door het doolhof?
Doelgroep: kinderen vanaf 6 jaar

Veelvlakken bouwen van polydron
Doelgroep: kinderen vanaf 4 jaar
Bouwactiviteit

Geheimschrift en puzzels (vouw- en schildpadpuzzel), Möbiusband knippen, Who's afraid of yellow, blue and red?
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar
Knipactiviteit

Wiskundig vouwen: hexaflexagons, The Great Tantalizer
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen

Calcudoku
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen
Rekenpuzzels

Activiteit
Doelgroep: kinderen en volwassenen

Interactieve tentoonstelling en installatie die theorieën en concepten tot leven brengen. Elke installatie is een stap in een samenhangende reis door de quantum wereld, waar spel en educatie samenkomen om een unieke en verrijkende ervaring te bieden. Ben je klaar om jezelf onder te dompelen in de quantum revolutie?

Laat je creativiteit de vrije loop in de Quantum Jungle, een kunstinstallatie die Quantum Physics-concepten zoals superpositie en golfdeeltjesdualiteit tot leven brengt met een muur van aanraakgevoelige veren en een zee van leds. Creëer een kwantumdeeltje, start een betoverende visuele simulatie, en onthul de locatie van het deeltje in een spannend spel van voorspelling en ontdekking. Raak het aan en probeer het zelf!

Workshop
Doelgroep: volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar

Omschrijving: Het ontwerpen van leuke spellen is moeilijk en tijdrovend.
Om dit eenvoudiger te maken hebben we de Vie app ontwikkeld.
Vie is een visuele programmeertaal waarmee je snel 2D spelletjes kunt ontwerpen.
Je krijg een korte introductie en de kans om zelf spelregels te verzinnen en uit te proberen.

Activiteit
Doelgroep: kinderen vanaf 10 en volwassenen.

We kiezen een willekeurig lid van het publiek om een pincode in te stellen voor zijn (hypothetische) bankkaart. Vervolgens raden we de pincode die ze hebben ingesteld door alle mogelijke cijfers voor het eerste cijfer te proberen en het stroomverbruik van de chip te observeren.

Een van de waargenomen stroomsporen zal verschillen van de anderen, en die komt overeen met de juiste gok van het eerste cijfer. Vervolgens herhalen we het proces en raden we de resterende cijfers totdat we de hele pincode succesvol hebben hersteld.

Lezingen

Sander Bohte

Steven Pemberton

There's no intelligence in current AI systems, but apparently we think there is, and then get surprised when it gives wrong answers. Why is this, and what will happen when we get real intelligent systems?

This talk gives an introduction to AI as we currently know it, examines how we interact with it, and envisions the consequences of real AI emerging.

Let op: Deze lezing is in het Engels

Robert van der Mei

Renzo Scholman

Christian Schaffner @Matrix One

Een quantumcomputer werkt heel anders dan een gewone computer. In plaats van gewone bits die aan (1) of uit (0) zijn, gebruikt een quantumcomputer qubits in superpositie die tegelijkertijd meerdere toestanden kunnen aannemen. Hierdoor kan een quantumcomputer bepaalde ingewikkelde problemen in minder stappen oplossen, zoals het breken van versleutelingen en het modelleren van moleculaire structuren.

Let op: Deze lezing is niet op CWI maar in Matrix One (Science Park 301)