Om
de intensiteit van verkeerscongestie te verminderen en de doorstroming
van het verkeer te verbeteren hebben onderzoekers van het Europese
C4C-project nieuwe wiskunde en informatica ontwikkeld. De bijbehorende
computerprogrammatuur is gemaakt door Trinité Automatisering B.V. en
wordt gebruikt in de verkeersregelcentrales van Rijkswaterstaat. Het
C4C-project (Control for Coordination of Distributed Systems), dat wordt
geleid door het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) en waarin
bedrijven en universiteiten samenwerken, eindigde op 31 augustus 2011. Het project is
tot nu toe door onafhankelijke experts twee keer als uitmuntend
beoordeeld.
De verkeersregelcentrale van het verkeersnetwerk rond
Amsterdam (dat 80 x 50 km groot is) gebruikt programmatuur die
gebaseerd is op wiskunde – met name regeltheorie. In het C4C-project is
een nieuwe module ontwikkeld (scenario coördinatiemodule) die de
medewerkers van de verkeerscentrales in staat stelt om de interactie van
verkeersmaatregelen voor het komend halfuur te evalueren, bijvoorbeeld
de interactie van snelheidsregeling, toeritdosering en routeadviezen. De
medewerkers hebben zich gedurende interviews zeer positief uitgelaten.
Andere
resultaten van het C4C project zijn de regeling van
onderwatervoertuigen, het automatisch transport van containers en de
regeling van complexe machines. Autonome onderwatervoertuigen van de
Universiteit van Porto waren in staat om een online gespecificeerd pad
te volgen en ze lieten samenwerking zien. Zij werden gebouwd door het
bedrijf Oceanscan. Voor het varen in formaties zijn algoritmen
ontwikkeld en getest. De behoefte aan efficiënt transport van containers
van de kade naar het erf van containerbedrijf PSA Antwerp leidde tot
algoritmen waarvan is aangetoond dat die effectief zijn, niet blokkeren
(twee deelsystemen blokkeren elkaar niet) en efficiënt zijn. Ten slotte
zijn regelaars ontwikkeld voor hoge-kwaliteitsdrukmachines van Océ
Technologies voor de regeling van deze complexe machines.
De
toepassingen van het C4C project hebben geleid tot nieuw onderzoek in de
wiskunde en informatica. C4C-projectcoördinator Jan van Schuppen (CWI)
zegt: “Coördinatieregeling van gedistribueerde systemen is nodig voor de
gecombineerde regeling van twee of meer subsystemen, bijvoorbeeld van
een verkeersnetwerk. Een coördinator regelt deze coördinatie en de
constructie van een effectieve coördinator is onderzocht. Daarnaast is
het softwarepakket Ariadne verder ontwikkeld. Het bevat programma’s die
een benadering berekenen van de bereikbare verzameling van een
regelsysteem op basis van de wiskundige theorie van berekenbare analyse.
Opdat onderzoekers op efficiënte wijze computermodellen door twee of
meer verschillende programmapakketten kunnen laten verwerken is een
programma verder ontwikkeld dat het model van een taal naar een andere
taal converteert – het Compositional Interchange Format”.
De
onafhankelijke experts die het C4C-project als excellent beoordeeld
hebben, spraken in het bijzonder hun waardering uit voor de zeer
effectieve relatie tussen commercieel-gemotiveerd en
technologisch-geavanceerd onderzoek, en innovatief onderzoek in de
wiskunde en informatica.
-
Meer informatie: http://www.c4c-project.eu
-
Het project, dat op 1-5-2008 startte, is gefinancierd door de Europese
Commissie via het FP7 ICT Program (INFSO-ICT-223844). Deelnemers: Centrum
Wiskunde & Informatica (CWI) in Amsterdam, het Center for Research
& Technology - Thessaly (Griekenland), Technische Universiteit
Delft, Technische Universiteit Eindhoven, de universiteiten van Cyprus,
Gent, Porto en Verona en de bedrijven Oceanscan – Marine Systems &
Technology (Porto, Portugal), PSA Antwerp (Antwerpen, België), Océ
Technologies B.V. (Nederland) en Trinité Automation B.V. (Uithoorn).
- Foto: Trinité Automatisering B.V. (Uithoorn)