CWI, NWO, Universiteit Utrecht, TU Delft, TU Eindhoven, Universiteit Twente
Op het Bsik-event dat donderdag 7 december 2006 plaatsvond in het Erasmus Expo-en Congrescentrum in Rotterdam heeft het BRICKS consortium de hoofdprijs van 10.000 euro gewonnen.
De door SenterNovem uitgeschreven wedstrijd Best of Bsik: the Battle was gericht op teams van alle zevenendertig Bsik-projecten. Zij konden een plan indienen met als doel het betreffende project zo indringend mogelijk onder de aandacht te brengen van middelbare scholieren, zodanig dat zij meer gemotiveerd en geïnspireerd zullen zijn om een studie te gaan volgen in het vakgebied van het project.
De jury bestaande uit ir. C. de Beurs, verbonden aan het Amstel Instituut van de UvA, prof. ing. W. Zegveld, voorzitter Commissie van Wijzen ICES/KIS en B. Peters, werkzaam bij communicatieadviesbureau Ubachs Wisbrun te Amsterdam, ontving in totaal twaalf inzendingen waaruit drie projecten werden geselecteerd. Samen met de Bsik-projecten Ruimte voor Geoinformatie (RGI) en Knowledge network on System Innovations (KSI) betrad de voorlichter van BRICKS, Martine Roeleveld, het strijdtoneel. In maximaal vijf minuten presenteerden de genomineerden hun plan aan een groep 5VWO-leerlingen die voor de gelegenheid was uitgenodigd. Hun oordeel en die van de rest van het publiek liet de jury meewegen in haar eindbeslissing.
BRICKS' winnende idee is om zogenaamde 'puzzelansichtkaarten' te ontwerpen die jongeren uitdagen om op een andere manier na te denken over wiskunde en informatica. En ze tot de conclusie te laten komen dat wiskundige problemen in de les op school niet altijd zo saai hoeven te zijn als ze vaak denken. Om de scholieren bij het puzzelen een eindje op weg te helpen, kunnen zij een bezoek brengen aan de speciale jongerensectie op de BRICKS-website: www.bsik-bricks.nl. Daar ontdekken ze waarom wetenschap zo belangrijk is en wat je allemaal met wiskunde en informatica kunt doen. Tussen de regels door vinden ze een aantal hints die tot de goede oplossing van de puzzelkaart leidt. Scholieren die het juiste antwoord inzenden maken kans op het winnen van populaire gadgets zoals iPods en de nieuwste webcams.
De jury over het idee: "Een creatieve oplossing voor een lastig probleem: hoe verhoog je de interesse van leerlingen voor wiskunde en informatica? BRICKS heeft ervoor gekozen leerlingen in de vorm van puzzels intellectuele uitdagingen te bieden en via de gekozen onderwerpen links te leggen met het actuele wetenschappelijk onderzoek. De verspreidingsvorm lijkt goed uitvoerbaar. Het idee is niet origineel, wel overtuigend en lekker simpel."
Met het gewonnen bedrag hoopt het BRICKS consortium in het voorjaar van 2007 hun plan verder uit te werken en de kaarten op middelbare scholen in Nederland daadwerkelijk te verspreiden.