Software engineering maakt games spannender

Het maken van goede games met interessante spelervaringen is moeilijk. Riemer van Rozen (HvA) ontwikkelde op het CWI een domeinspecifieke programmeertaal voor games waarmee game designers sneller betere games kunnen ontwerpen. Hij promoveerde op 19 februari aan de UvA op zijn proefschrift ‘Languages of Games and Play: Automating Game Design & Enabling Live Programming’.

Publicatiedatum
19 februari 2020

Games hebben wereldwijd invloed op het leven van miljarden spelers maar het maken van goede games met interessante spelervaringen is moeilijk. Software engineer Riemer van Rozen ontwikkelde een domeinspecifieke programmeertaal voor games (DSL) waarmee game designers sneller betere games kunnen ontwerpen. Van Rozen, die in dienst is van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), deed zijn onderzoek aan het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) en promoveert op 19 februari 2020 aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) op zijn proefschrift ‘Languages of Games and Play: Automating Game Design & Enabling Live Programming’.

Riemer van Rozen zegt: “Het ontwikkelen van goede game software is ontzettend ingewikkeld omdat game design intrinsiek complex is. Games veroorzaken ervaringen die gameplay worden genoemd, zoals plezier, overtuiging en leren. Hiervoor moeten game designers steeds alternatieve keuzes verkennen, zoals de rol van levenselixer of edelstenen in nieuwe puzzels en strategieën. Dit is onderdeel van de interne economie van het spel, een regelsysteem dat de spelervaring bepaalt. Game designers verbeteren stap-voor-stap de kwaliteit door steeds opnieuw spelhypothesen te vormen, abstracte prototypes te maken en in interactieve sessies te testen hoe de spelregels spelers beïnvloeden. Helaas blijken de beoogde en daadwerkelijke gameplay keer op keer te verschillen. Het maximale aantal iteraties om een spel te verbeteren is bepalend voor de kwaliteit die je kunt behalen”. 

Hij vervolgt: “Game designers kunnen beter hun werk doen als ze autonomer, sneller en gerichter kunnen werken. Met de visuele programmeertaal die wij hebben ontwikkeld, Micro-Machinations, kunnen designers zelf live de spelregels aanpassen, continu feedback krijgen op de veranderde regels en hun voortschrijdend inzicht gebruiken om het spel te verbeteren.” Naast het ontwikkelen van een DSL voor games bracht Van Rozen ruim 100 talen voor games in kaart en relateerde hij succescriteria voor interessante spelervaringen.

Van Rozen bestudeert hoe visuele programmeertalen kunnen helpen om game design te automatiseren. Dat doet hij door te onderzoeken hoe generieke taaltechnologie kan worden toegepast en ontwikkeld. Hij biedt game developers en game designers abstracties en notaties aan die helpen hun productiviteit verhogen, iteratietijden verkorten, en de kwaliteit van spelervaringen en van de broncode van een spel verbeteren. In zijn promotieonderzoek verbond hij de vakgebieden software engineering, AI en game studies door talen voor games te relateren. Van Rozen voerde zijn onderzoek uit in de CWI-onderzoeksgroep Software Analysis and Transformation (SWAT). Hij testte zijn resultaten samen met onder andere indiegame developers.

Meer informatie